reklama

Urobme z toho normu.

Pandémia nám v mnohých oblastiach ukázala čo má hodnotu, čo si zaslúži zachovať a čo je zbytočné. Tie najmenej potrebné veci sme začali opúšťať ako prvé. V školstve to začalo známkovaním.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Nie, nebolo zrušené. Stalo sa dobrovoľným. Treba pochváliť ministerstvo a poslancov ako rýchlo prijali zmenu zákona, podľa ktorého si učitelia môžu slobodne vybrať, či budú známkovať alebo hodnotiť slovne. Začalo sa to dobre, pokračujme v tom.

 Ešte stále platí núdzový stav a do školského zákona sa dostala veta: „Počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania možno dennú formu štúdia uskutočňovať aj ako dištančnú.“.

 Urobme z toho normu. Prečo by to malo byť možné len počas mimoriadneho stavu? Dajme možnosť školám dištančného vzdelávania aj v normálnom stave. Napríklad: dva dni budú deti chodiť do školy a tri dni budú doma. V škole sa čas bude venovať diskusiám, konzultáciám, kontrole pokroku a výstupov, výkladu zložitejšie látky a tiež tímovým projektom, veľa času v škole bude vyhradených na socializáciu. Doma sa deti budú učiť z rôznych internetových i písomných zdrojov, pracovať na zadaných úlohách alebo na svojich individuálnych alebo dobrovoľných projektoch. Deti budú mať tiež vyhradený čas na individuálne online konzultácie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Od 1. júna je v školách možné toto: (citát z odporúčania Ministerstva školstva): „Žiakov školy rozdelí riaditeľ základnej školy na skupiny, v ktorých ich bude najviac 20. V skupinách môžu byť spolu aj žiaci, ktorí pred mimoriadnym prerušením prevádzky neboli v spoločnej triede a alebo aj v spoločnom ročníku.“

 Urobme z toho normu. Prestaňme mechanicky triediť deti podľa veku a umožnime školám vytvárať vzdelávacie skupiny z detí rôzneho veku kedykoľvek, aj bez mimoriadneho stavu. Rovesnícke vzdelávanie je jednou z najúčinnejších foriem vzdelávania. Nie, nemusia to urobiť všetky školy. Ale dajme im to ako možnosť, rovnako ako pri známkach a slovnom hodnotení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Od 1. júna môžu školy aj toto (znova citát z odporúčania Ministerstva školstva): „základné školy majú možnosť autonómne koncipovať štruktúru vyučovacieho dňa a takisto majú možnosť autonómne upraviť obsah a formu vzdelávania.“ ...a toto: „zmeniť organizáciu vyučovania (úprava rozvrhu, úprava vnútorného časového členenia vyučovacieho dňa)“...a dokázali toto: „väčšina škôl si už vytvorila systém vzdelávania počas mimoriadneho prerušenia prevádzky.

 Urobme z toho normu. Umožnime školám aby mohli integrovať predmety podľa vlastných potrieb a špecifík stále, nielen počas mimoriadneho stavu. Inými slovami -nahraďme tradičné predmety oblasťami, ktorých obsah je založený na právach, globálnom prístupe k vzdelávaniu a udržateľnosti. Napríklad: strava, doprava, zdravie, životné prostredie, komunikácia, umenie, moc... Nie, nemusia to urobiť všetky školy. Ale dajme im to ako možnosť, rovnako ako pri známkach a slovnom hodnotení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdobrovolnenie by mohol byť princíp zavádzania inovácií vo vzdelávaní.

Juraj Droppa

Juraj Droppa

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  35x

som zriaďovateľ súkromnej základnej školy Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu