reklama

Vekový automat

Veľa rokov učitelia, ale najmä riaditelia škôl, lebo viac vidia to finančných tokov, kritizovali prideľovanie peňazí na platy a dožadovali sa tzv. vekového automatu. Od januára 2019 je konečne v platnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tak sa poďme pozrieť bližšie, ako sa vekový automat prejavil v praxi.

Najskôr trocha teórie a čísel pre uvedenie do obrazu. Všetci vieme, že učitelia majú tzv. tabuľkové platy. Plat každého učiteľa je určený presne podľa toho, do akej platovej triedy je zaradený, koľko má rokov praxe, koľko má kreditov, či je triedny alebo má iný funkčný príplatok. Tieto údaje sú dôležité pre výpočet mzdového normatívu, teda množstva peňazí, ktoré škola dostane na platy učiteľov.

Pre zjednodušenie uvažujme situáciu, že na škole pôsobí dvadsať učiteľov a všetci sú zaradení v triede 7 (bývalá 10) a nikto nemá žiadne kredity ani príplatky. Takáto škola by mala v roku 2018, pred účinnosťou vekového automatu, hodnotu koeficientu kvalifikačnej štruktúry (KKŠ) presne 1,00. To znamená, že škola by dostala na všetkých dvadsiatich učiteľov rovnakú sumu peňazí na platy. Ale veková štruktúra učiteľov je samozrejme rôzna. Napríklad učiteľovi s dvojročnou praxou v triede 7 prislúcha príplatok 17€ a učiteľovi s tridsať ročnou praxou prislúcha príplatok 191€. A v tom bola tá nespravodlivosť. Školy, ktoré mali starších učiteľov mali vyššie mzdové náklady ako školy, ktoré mali mladších učiteľov. Navyše systém takto fungoval 14 rokov. Školám stúpali mzdové náklady na učiteľov každý rok automaticky, ale systém výpočtu mzdového normatívu to nezohľadňoval.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od 1.1.2019 je konečne v platnosti vekový automat. Čo to znamená? Kým doteraz sa KKŠ počítal len na základe zaradenia učiteľov do platových tried, bez zohľadnenia ich rokov praxe, teraz má každý učiteľ svoj koeficient zohľadňujúci jeho zaradenie do platovej triedy, jeho roky praxe a jeho kredity. Z koeficientov jednotlivých učiteľov potom získame KKŠ celej školy, ktorý ovplyvňuje mzdový normatív pridelený škole. Zatiaľ to vyzerá dobre. Len kým si neporovnáme KKŠ našej zjednodušenej modelovej školy s dvadsiatimi učiteľmi v rovnakej platovej triede. Pripomeňme, že KKŠ tejto školy by mal v roku 2018 hodnotu 1,00. Ak je vekový priemer praxe týchto učiteľov menší ako 12 rokov, je hodnota KKŠ po zavedení vekového automatu menšia ako 1,00 a škola dostane na platy v roku 2019 menej peňazí ako v roku 2018. Ak je vekový priemer praxe týchto učiteľov väčší ako 12 rokov, je hodnota KKŠ po zavedení vekového automatu väčšia ako 1,00 a škola dostane na platy v roku 2019 viac peňazí ako v roku 2018. Inými slovami, ak bolo financovanie pred vekovým automatom neférové pre školy zo staršími učiteľmi, teraz je neférové pre školy s mladšími učiteľmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pýtate sa ako je to možné? Vráťme sa ku KKŠ a našej modelovej škole. Takáto škola mala v roku 2018, pred účinnosťou vekového automatu hodnotu KKŠ 1,00, lebo mala všetkých učiteľov v triede 10 a nezohľadňovala sa ich dĺžka praxe. Teraz, po zavedení vekového automatu má každý učiteľ svoj koeficient závislý od rokov praxe. A analytici na MŠ tieto koeficienty nastavili tak, že koeficient hodnoty 1,00 odpovedá učiteľovi v triede 7 (bývalá 10) s 12 ročnou dĺžkou praxe a nulovým kreditným príplatkom. Každý učiteľ s kratšou praxou ako 12 rokov má koeficient nižší a každý učiteľ s dlhšou praxou ako 12 rokov má koeficient vyšší ako 1,00. Poviete si, nejako to nastaviť museli. Áno, analytici mali v zásade tri možnosti: nastaviť koeficient hodnoty 1,00 pre učiteľa s nula rokmi praxe a získali by všetci. Alebo nastaviť koeficient hodnoty 1,00 pre učiteľa so 40 rokmi praxe a stratili by všetci. Oni sa rozhodli pre číslo 12 a poškodili školy, ktoré majú mladších učiteľov, vekový priemer praxe menší ako 12 rokov. Treba ale pre objektivitu dodať, že to poškodenie sa týka len tohto prechodného obdobia. Tieto školy stratili „len“ medziročne, pri porovnaní rokov 2018 a 2019. Ďalšie roky to už bude férové pre všetkých.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa pýtate, koľkých škôl sa to týka, náhodne som si vybral dve mestá: Banská Bystrica a Bratislava – Petržalka. V Banskej Bystrici zo 16 ZŠ 12 na vekovom automate získalo – ich KKŠ sa oproti minulému roku zvýšil. Alebo ak chcete, majú starších učiteľov. A 4 ZŠ na vekovom automate stratili, ich KKŠ sa oproti minulému roku znížil. Majú mladších učiteľov ako 12 rokov priemernej praxe. V Bratislave – Petržalke z 19 ZŠ 11 na vekovom automate získalo a 8 ZŠ na vekovom automate stratilo.

Juraj Droppa

Juraj Droppa

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  35x

som zriaďovateľ súkromnej základnej školy Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu