Píšte všetci modrým perom...

Autor: Juraj Droppa | 15.2.2015 o 18:24 | (upravené 15.2.2015 o 20:30) Karma článku: 5,46 | Prečítané:  1694x

Rezort školstva chystá zmenu v prijímacom konaní na stredné školy v podobe jednotného prijímačkového testu pre všetkých. „Prvoradým cieľom je, aby pre prijímačky vzniklo objektívne sito, aby boli jasné a pomerne prísne pravidlá pre to, kto sa môže dostať na výberové typy stredných škôl,“ povedal minister školstva Juraj Draxler. Otázka znie: ktoré sú to „výberové typy“ stredných škôl? A prečo je jednotná celoštátna skúška objektívnejšia ako prijímačky, ktoré si pripraví každá stredná škola sama?

Skutočný cieľ môže byť úplne iný. Môže ním byť napríklad záľuba ministra v štandardizovaných testoch. Veď posúďte:  „Do budúcna sa budeme zaoberať aj takými otázkami, ako ošetriť maturitu. Ja sa hlásim k tomu, že maturita v klasickej forme by mala zaniknúť v dohľadnom čase a mali by aj maturity byť na základe celoplošných testov,“ povedal Draxler. Žartoval som, jeden minister predsa nemôže svoju záľubu povýšiť na štátny záujem. Alebo môže?

                Druhým, už reálnejším dôvodom na zmenu môže byť nedôvera. Štát v osobe ministra nedôveruje stredným školám, že si samé dokážu zabezpečiť objektívne prijímačky. To ale nie je dobrý signál. V atmosfére nedôvery sa nepracuje dobre. Alebo je to len snaha mať všetko centralizované a vo svojich rukách: jednotné, celoštátne.

                Najpravdepodobnejšie je, že je za tým snaha o reguláciu počtu stredných škôl. Na regulácii nie je nič zlé, pokiaľ je to prirodzená regulácia na základe potrieb a záujmov rodičov a študentov. Toto je ale regulácia z pozície moci a tá sa väčšinou po čase ukáže ako škodlivá.

                Paradoxné je, že s ideou jednotných celoštátnych testov súhlasia aj samotné stredné školy: „Som jednoznačne za. Celoštátna objektívna skúška bude menšia záťaž pre žiakov aj pre učiteľov,“ povedal Pavel Sadloň, predseda Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií. Stredné školy to vítajú preto, lebo rovnaké úlohy pre všetkých na prijímačkách by tiež znamenali, že niektoré gymnáziá by si takto nemohli znižovať náročnosť úloh pre svojich budúcich študentov. Zamyslel sa niekto nad tým, že je to cesta k priemernosti. Tak, ako si niektoré gymnáziá teraz znižujú náročnosť úloh, pre iné gymnázia môžu byť jednotné celoštátne testy znížením latky náročnosti, ktorú mali doteraz. Možno na tom motíve jednotnosti a  priemernosti - žiadna hlava nesmie vytŕčať, niečo pravdy predsa len bude.

                Niečo tu nesedí. Na jednej strane riaditelia stredných škôl súhlasia s myšlienkou zavedenia hraníc úspešnosti jednotného testu pre prijatie na rôzne druhy škôl, na druhej strane si dnes vstupné testy každá stredná škola pripravuje sama. Prečo si tie kritériá nenastavia už teraz sami? Prečo k tomu potrebujú ministerstvo? Na prvý pohľad je zjavné, že velí vyšší záujem: prežiť! Veď máme predsa financovanie na žiaka. Čím viac žiakov, tým viac financií. A máme ďalšieho „nepriateľa“, ktorého treba zničiť: normatívne financovanie na žiaka. Pokračujme však v uvažovaní ďalej. Čo keď je problém v kvalite. Kvalitná stredná škola, o ktorú je záujem, nemusí z obavy úbytku žiakov, teda financií, znižovať latku náročnosti.

Kvalitné školy však môžu rásť a prosperovať len v takom vzdelávacom systéme, ktorý jeho aktérom ponecháva maximálnu slobodu pri výbere formy a obsahu vzdelávanie, právo rodičov na voľbu vzdelávacej cesty svojich detí a obmedzuje vplyv štátu na proces vzdelávania jednotlivca. A to ten náš systém ešte zďaleka nie je. A nápadmi, ako je jednotný celoštátny test pre všetkých, sa skôr od neho vzďaľujeme ako približujeme.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?