Slon v porceláne.

Autor: Juraj Droppa | 31.3.2014 o 21:04 | (upravené 31.3.2014 o 22:24) Karma článku: 10,90 | Prečítané:  1147x

Dušan Čaplovič si myslí, že učitelia základných a stredných škôl by mali byť priamo zamestnancami ministerstva školstva. Ak by učitelia spadali pod ministerstvo, štát by ich podľa Čaploviča vedel lepšie a kvalitnejšie ohodnotiť a rezort by mal lepší prehľad o finančných tokoch.

 

Keď som si toto čítal, tak som si povedal: „ toto je taká blbosť, že sa s tým ani netreba zaoberať".  Ale keď som si prečítal pár komentárov na sociálnych sieťach, nebolo mi do smiechu. Keď učiteľom (česť výnimkám) poviete: „vedel by som vás lepšie a kvalitnejšie ohodnotiť", oni počujú: „dám vám viac peňazí". Nemám v úmysle nikoho urážať ani sa nikoho dotknúť. Možno sú platy učiteľov skutočne také nízke, že sú už niektorí zúfalí. A zúfalí ľudia robia zúfale veci. Ale čo keď je to ešte horšie a učiteľom  (česť výnimkám) chýba to, čo by mali sami rozvíjať u žiakov - schopnosť kriticky myslieť. Je to kľúčová kompetencia, ktorú nemôže žiakom pomáhať vytvárať a rozvíjať ten, kto si ju doposiaľ nevytvoril sám a kto ju sám v sebe ďalej nerozvíja.

Prosím vás, učitelia, ukážte ministrovi, že vás podceňuje a uráža, keď s vami takto manipuluje. Alebo si fakt myslíte, že prácu učiteľa vo Vranove nad Topľou lepšie a kvalitnejšie ohodnotí minister v Bratislave ako riaditeľ školy?  Ak by mali byť učitelia priamo zamestnancami ministerstva, tak zo všetkými dôsledkami. Kto by robil výberové konania na pozíciu učiteľa? Učiteľ uchádzajúci sa o miesto na základnej škole v Bytči by išiel na pracovný pohovor na ministerstvo do Bratislavy? Asi nie, však tu mame predsa  sieť obvodných úradov patriacich pod rezort Ministerstva vnútra. A tam predsa musia najlepšie vedieť posúdiť predpoklady uchádzača na výkon učiteľského povolania, nie?

Aby tých otázok nebolo málo, tak ešte jedna. Podľa zákona riaditeľ školy zodpovedá za úroveň výchovno-vzdelávacej práce školy. Môže riaditeľ zodpovedať za niečo, na čo nemá dosah? Kvalita školy predsa závisí od kvality učiteľov. Ak nebude mať riaditeľ dosah na výber a hodnotenie učiteľov, nemôže predsa zodpovedať za úroveň práce školy.

Minister tiež tvrdí, že systém riadenie škôl je v súčasnej podobe „rozbitý, lebo peniaze učiteľom prerozdeľujú samosprávy". Asi som z inej planéty, ale práve jeho riešenie: „učitelia  by boli priamo pod ministerstvom školstva, obciam a zriaďovateľom by zostali
majetky, lebo to nemôžeme prevziať", vnesie do systému riadenia chaos. Správa sa ako slon v porceláne.

Ak je cieľom zvýšiť prehľadnosť finančných tokov, stačí jednoduchá, ale podstatná a zmysluplná zmena: normatív na žiaka poukazovať priamo škole. Dnes samospráva (hlavne vo väčších mestách) prerozdeľuje 5% mzdového normatívu väčšinou bez akýchkoľvek pravidiel.  Zároveň treba dať do súladu právomoci a zodpovednosti riaditeľa školy. Ak má riaditeľ (a podľa môjho názoru jednoznačne má) zodpovedať za úroveň školy, tak má k tomu mať aj primerané právomoci. A keďže kvalita školy stoji a padá na kvalite učiteľov, riaditeľ školy musí mať v rukách absolútne personálne právomoci.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?